Povijesni nastavak i važnost stećaka kao spomenika kulture
Među nacionalnim
spomenicima BiH vrlo značajno mjesto zauzimaju stećci,
srednjovjekovni nadgrobni spomenici. Po svojoj rasprostranjenosti, i
po relativno dobroj očuvanosti, obzirom na vremensku distancu i
nepovoljne prostore koji su stoljećima bili izloženi ratnim nedaćama
i rušenjima, stećci se mogu smatrati i najtipičnijim obilježjem
spomeničke hercegbosanske baštine i nedvojbeno njezinim
najorginalnijim dijelom. Karakteristični su za područje današnje
Hercegovine, istočne Bosne, Dalmacije. Premda se susreću i u
drugim krajevima BiH, zapadne Srbije, zapadne Crne Gore, cijele južne
Hrvatske, prostori srednjovjekovnog Huma, Travunije i najranije
banovine Bosne njihovo je središnje područje. Možemo zamijetiti
da na prostorima donje Hercegovine postoji veliki broj lokaliteta sa
značajnim brojem stećaka. Gustoća lokaliteta uvelike ovisi i o
blizini kamenoloma, a posebno o količini samog kamena, a lokalitet
Radimlje je upravo bio pogodan i za pronalazak odgovarajućeg ovalnog
bloka, kao i za transport tih nosivih elemenata uz minimum
energije. Prema podacima dosadašnjeg istraživanja smatra se da
uvijek ostaje mogućnost pronalaska nekog novog lokaliteta, jer
velik je broj stećaka uporabljen kao npr. građevinski materijal za
gradnju vjerskih objekata, a mnogi su kroz povijest jednostavno
zatrpani.
Poruke
sa stećaka
Mnogobrojna istraživanja
nisu dala jednoglasnu ocjenu o porijeklu i nastanku stećaka.
Postoji niz teorija o podrijetlu stećaka i njihovoj pripadnosti
koji se međusobno isključuju. Možemo govoriti više o lokalnoj
originalnosti stećaka negoli o sličnosti s srednjovjekovnim
nadgrobnim spomenicima po Europi, ali možemo također govoriti o
vezi s motivima romantičke i gotičke stilistike i koja se očituje
i u dalmatinskim primorskim središtima, i u prekomorskim zapadnim
zemljama. Zapravo stećci samo ukazuju na nestali i uništeni
kulturološki kontekst srednjovjekovne Bosne i Hercegovine. Mada je
od samih početaka proučavanja stećaka i simbolike na stećcima
sustavno pokušavano nametnuti mišljenje da oni pripadaju
bogumilima, a kasnije se pojavljuju i teze da oni pripadaju Vlasima.
obje ove teze su znanstveno neutemeljene i neprihvatljive . Ljudi
koji prihvaćaju i zastupaju ove teze, možemo ustvrditi, zaobilaze
ili ne vide činjenice koje su očite na stećcima, a to su da stećci
i svojim oblikom i ukrasima kao i poukama predstavljaju uistinu
prepoznatljivu kršćansku sakralnu i posmrtnu tradiciju.
Međutim, na samom
terenu stećci su manje ili više izloženi propadanju i traže
ozbiljnu stručnu i pravodobnu zaštitu, posebice zaštitu od
suvremenih nasrtaja, koji ubrzavaju njihov nestanak.
Kandidiranje nekoliko
nekropola ovih stećaka na listi svjetske zaštite pod zaštitom
UNESCO-a imalo bi dublji smisao prije nego u zaštiti stećaka općenito,
na čitavom njihovom području, pored toga što stećci zaslužuju
da budu predstavljeni upravo na toj razini, i kao originalne pojave
i kulturni fenomen prostora na kome se nalaze, i ne samo fenomen,
nego i simbol prošlosti i stradanja višestoljetne opstojnosti
naroda na ovim prostorima.
Najpoznatija
nekropola stećaka uopće, kod nas i u svijetu
svakako je Radimlje. Ona je inače postala sinonim za kulturu
stećaka. Njezino značenje je i u tome što predstavlja
reprezentativan uzorak i ostalih nekropola s tog područja, kao i po
klesarskim ostvarenjima i očuvanim bogatstvom simbola. Većina ovih
spomenika datira iz razdoblja 14. i 15.st. premda se njihova pojava
registrira u velikoj mjeri i u 12.stoljeću.
|