hrvatski english
 

naslovnica

 
ISSN 2232-9080

broj 7, lipanj 2014. 

 


 


Riječ urednice

Sedmi broj e-zbornika, elektroničkog zbornika radova Građevinskog fakulteta, kao i prethodni brojevi, rezultat je prezentacije znanstvenih sati, znanstvenih i stručnih radova inozemnih i domaćih stručnjaka i nastavnika i studenata ovog fakulteta. Radovi u ovom broju su iz područja mostogradnje, betonskih i nosivih konstrukcija, geotehnike, hidrotehnike i dr.
U ovom broju je po prvi put objavljen rad iz znanstvenog polja arhitekture i tako obilježeno uvođenje novog smjera Arhitektonsko-urbano inženjerstvo koji počinje od naredne akademske godine.
Zahvaljujem svima koji su svojim radom doprinijeli  objavljivanju sedmog broja i ujedno vas pozivam na daljnju suradnju.         

Urednica

 


VIZUALNA PREKOGRANIČNA ISTRAŽIVANJA ZAJEDNIČKOG HRVATSKOG I MAĐARSKOG RIJEČNOG KRAJOLIKA

doc. dr. sc. Dina Stober, dipl. ing. arh.
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Građevinski fakultet Osijek
prof. dr. sc. Imre Nagy, dipl. geograf
Univerzitet u Novom Sadu
Prirodno-matematički fakultet       

Sažetak: U prvom dijelu rada danje pregled radova koji analiziraju istraživanja krajolika s posebnim osvrtom na vizualna i ekološka istraživanja. Dugogodišnji razvoj vizualnih istraživanja krajolika pružaju podlogu kritičkom osvrtu koji upućuje na potrebu povećanja validnosti vizualnih istraživanja u kategoriji odabira, prezentnosti krajolika kao i u tehničkim karakteristikama same izvedbe vizualnog materijala. U članku se interpretiraju rezultati istraživanja stavova mađarskih i hrvatskih studenata vizualnim materijalima i upitnikom o promjenama riječnog krajolika. Rezultati upućuju na potrebu usuglašavanja prekograničnih kategorizacija promatranog krajolika kao i dopunu objektivnih parametara parametrima koji uključuju kulturne akumulacije.     

Ključne riječi: prekogranični krajolik, riječni krajolik, vizualno istraživanje           

cijeli rad


NOVI MOST PREKO RIJEKE NERETVE U MOSTARU   

prof. dr. sc. Mladen Glibić, dipl. ing. građ.
Građevinski fakultet
Sveučilišta u Mostaru        

Sažetak: U radu je prikazan projekt i izgradnja novog cestovnog mosta preko rijeke Neretve na sjevernom dijelu grada Mostara. Ovaj most i prilazne ceste će omogućiti mnogo lakši promet iz grada Mostara prema sjevernom izlazu na magistralnu cestu M17. Most je gradski i jedan je od prvih četverotračnih mostova u BiH. Projektiranje prvih varijanti mosta počelo je davne 1982. godine, a izgradnja je započela 2008. godine. Početkom jeseni 2013. godine most je konstruktivno izgrađen, ali još je dosta nezavršenih radova na njemu, dok prilazna cesta u Sjevernom logoru nije još ni započeta.     

Ključne riječi: Novi cestovni most u Mostaru, četverotračni most           

cijeli rad


PODUZETNIŠTVO KAO FAKTOR RAZVOJA GRADOVA
  

doc. dr. sc. Ivana Domljan, dipl. ing. građ.
Građevinski fakultet
Sveučilišta u Mostaru        

Sažetak: Empirijska istraživanja jasno dokumentiraju da su obrazovanje i poduzetništvo dva ključna faktora koja određuju uspjeh gradova. Međutim nije jasno kako lokalna politika može podržavati poduzetništvo: proaktivnom politikom, neutralnom politikom (pružajući ograničenu regulativu, niske poreze i sl.) ili zauzimanjem neke srednje pozicije (pružajući poslovnu infrastrukturu, financirajući izvjesne projekte, privlačeći izobražene djelatnike itd.). Gledište je u ovom radu da lokalna politika treba podržati poduzetništvo podupiranjem utemeljenih lanaca vrijednosti. Podrška može biti pružena indirektno, primjerice kroz podršku onima koji pružaju podršku malom biznisu, bilo da su to javne ili privatne agencije.     

Ključne riječi: poduzetništvo, urbanizacija, grad, razvoj        

cijeli rad


ISTRAŽIVAČKI POTENCIJALI I PRIMJENA SUVREMENIH TEHNOLOGIJA U GEOTEHNICI NA KORIDORU Vc
  

doc. dr. sc. Jasmin Bučo, dipl. ing. građ.
Izvršni direktor za projektiranje i građenje
JP Autoceste FBiH        

Sažetak: Veliki infrastrukturni projekti kao što je izgradnja autoceste na Koridoru Vc istovremeno predstavljaju i značajan istraživački potencijal u smislu poboljšanja postojeće prakse i uvođenja novih tehnologija.
U članku su navedena tri primjera inovativnog pristupa dimenzioniranju i realizaciji geotehničkih konstrukcija. Iako svaki primjer zasebno ne predstavlja ništa što već nije poznato usko specijaliziranoj geotehničkoj javnosti, njihova primjena u realnom vremenu tijekom izvođenja radova oslikava svojevrsnu evoluciju u pristupu i metodologiji kod izvođenja radova. Naime, prikupljanje i korištenje podataka proizašlih iz eksperimenata in situ u punoj veličini, realiziranih prilikom izvođenja radova, ne predstavlja samo konkretnu implementaciju Eurocoda 7 na našim prostorima, već ide i korak dalje u primjeni opservacionih metoda u proračunima. Na taj način, strategija izvođača se sve više zasniva na znanju što je u konačnici od izuzetnog interesa za investitora i društvo u cjelini...      

Ključne riječi: optimizacija geotehničkih konstrukcija, probno opterećenje šipova, metoda opažanja, mjerni profil, povratna analiza, mikroarmirani beton         

cijeli rad


UKLJUČIVANJE ZDENCA Z-3 U SUSTAV VODOOPSKRBE OPĆINE NEUM – KRATKI PRIKAZ GLAVNOG PROJEKTA
    

mr. sc. Tatjana Džeba, dipl. ing. građ
Građevinski fakultet
Sveučilišta u Mostaru          

Sažetak: Rješenje pitanja vodoopskrbe je osnova razvitka svakog naselja. Izvorištu vode za općinu Neum-zdenci u Gabela polju, bilježe povećave koncetracije klorida, te se u potrazi za rješenjem ispituju lokalni kapaciteti na izvorišu Blace. Pored postojeća dva zdenca Z-1 i Z-2 koja su već u uporabi, buši se i ispituje treći zdenac Z-3 dubine 121,5 m i predstavlja polaznu točku za planiranje i razvoj sustava vodoopskrbe. U radu se daje kratki prikaz planiranog uključivanja zdenca Z-3 u postojeći nadzorno-upravljački sustav općine Neum, sa svim objektima i cjevnim vodovima potrebnim za realizaciju istog.      

Ključne riječi: vodoopskrba, zaslanjenje, novo izvorište, Glavni projekt, imovinsko-pravni problemi        

cijeli rad


METODA OSTVARENE VRIJEDNOSTI

mr. sc. Dragan Katić, dipl. ing. građ.
Građevinski fakultet
Sveučilišta u Mostaru
Anto Duspara, dipl. ing. građ.  

Sažetak: Ovaj rad je sažetak diplomskog rada pod nazivom ''PRAĆENJE I KONTROLA TROŠKOVA I VREMENA GRAĐEVINSKIH PROJEKATA METODOM OSTVARENE VRIJEDNOSTI''. Metoda ostvarene vrijednosti je jedna od najčešće korištenih metoda za praćenje i kontrolu troškova i vremena projekata i daje nam kompletan uvid u stanje projekta i na njegovu uspješnost. Metoda ostvarene vrijednosti temelji se na tri osnovne varijable: 1. P - planirana vrijednost (planirani troškovi) projekta , 2. T – stvarni troškovi projekta i 3. O – ostvarena vrijednost projekta. Koristeći troškovne i vremenske koeficijente možemo u svakom trenutku realizacije projekta utvrditi efikasnost izvršenja projekta. Metoda omogućuje otkrivanje najranijih znakova problema na projektu, prepoznavanje potencijalnog prekoračenja proračuna projekta, prepoznavanje mogućih rizika i pogrešaka koje mogu utjecati na uspješnost projekta.     

Ključne riječi: metoda ostvarene vrijednosti, kontrola projekata, pokazatelji izvršenja

cijeli rad


GEOMORFOLOŠKI TRAGOVI PLEISTOCENSKE GLACIJACIJE NA ČVRSNICI   

doc. dr. sc. Mirjana Milićević, geograf
Fakultet prirodoslovno matematičkih i odgojnih znanosti
Sveučilište u Mostaru
prof. dr. sc. Maja Prskalo, dipl. ing. građ.
Građevinski fakultet
Sveučilište u Mostaru 

Sažetak: Na području masiva Čvrsnice utvrđeni su tragovi pleistocenske oledbe. U vršnom planinskom prostoru dominantna je mrežasta struktura reljefa (uzvišenja, udubljenja i platoi). Takva podloga predglacijalnog reljefa uz povoljne klimatske uvjete pogoduje akumuliranju snijega i leda te stvaranju oledbe. U litološkom sastavu prisutne su karbonatne naslage mezozojske starosti na kojima je izraženo intenzivno okršavanje stijena. Cilj je ovog rada analizirati utjecaj pleistocenske oledbe na morfologiju krškog reljefa i intenzitet rastrožbe stijena u vršnom dijelu Čvrsnice.      

Ključne riječi: oledba, stijene, morfologija, reljef, Čvrsnica   

cijeli rad


KONSTRUKCIJE CRKVE SV. TOME APOSTOLA    

prof. dr. sc. Mladen Glibić, dipl. ing. građ.
Jelena Hrkać, mag. građ.
Građevinski fakultet
Sveučilišta u Mostaru         

Sažetak: Na osnovu arhitektonskih podloga, dopuštene nosivosti tla, seizmičkih i klimatskih zona u kojima se objekt nalazi, potrebno je izraditi projekt konstrukcije crkve sv. Tome Apostola na Bijelom Brijegu u Mostaru. Objekt se nalazi u VIII. MCS zoni, I. klimatskoj zoni, a nosivost tla u tom području je 250 kPa. Crkva je križnog tlocrta, duljine 29.7 m, širine 24 m s visinom, od temelja do vrha, 25 m. Krov crkve je izveden kao ravni neprohodni krov. Središte crkve natkriveno je kupolom presjeka D = 12.20 m i visine 5.20 m. Konstrukcija kupole izvedena je od čeličnih šipki. Crkva se sastoji od dvije etaže suteren + prizemlje. Visina suterena kod crkve iznosi od 4.00 do 4.96 m, a prizemlja 10.00 m. Tlocrtne dimenzije zvonika su 5.50 x 5.00 m sa visinom 45 m.      

Ključne riječi: crkva sv. Tome Apostola u Mostaru, projekt konstrukcije  

cijeli rad


UREĐAJI ZA PREČIŠĆAVANJE VODA

Esmer Delibašić
Regeneracija d.o.o.        

Sažetak: U radu je dan prikaz uređaja za prečišćavanje zauljenih voda (Aquareg), bioloških uređaji za prečišćavanje sanitarno fekalnih voda (SBR), bio filtera, prepumpne stanice, cisterne, reviziona okna. Bitno je napomenuti da je Regeneracija d.o.o. u Bosni i Hercegovini lider u mostovskoj odvodnji. Neki od proizvoda prikazani su u prilogu sa kratkim opisom i fotografijama sa mjesta gdje su ugrađeni.     

Ključne riječi: uređaji za prečišćavanje voda        

cijeli rad


IZGRADNJA MOSTA STUDENČICA   

Frano Zelenika, mag. građ.
Miroslav Matijević, ing. građ.
Hering d.o.o. Široki Brijeg       

Sažetak: Most Studenčica se nalazi na trasi LOT-a 7 na autoputu Koridor Vc SVILAJ-JUŽNA GRANICA. Sastoji se od dvije rasponske konstrukcije (sjevernog i južnog mosta) s odvojenim kolnicima. Most Studenčica prelazi široku dolinu r. Studenčice na visini oko 80m iznad terena i dužine je 555m.
Širina kolnika na mostu iznosi 12,42m. Zaštitni pojas od ruba zaustavne trake do zaštitne betonske ograde iznosi 0,50 m. Uz traku za brza vozila nalazi se zaštitni pojas od 1,0 m do ruba zaštitne betonske ograde.     

Ključne riječi: most Studenčica, rasponski sklop, tehnologija izgradnje      

cijeli rad

 
impressum

arhiva

kontakt


upute za pisanje rada
       

webmaster