|
|
RIJEČ DEKANA |
|
1. OSNOVNI PODACI |
. |
Građevinski fakultet u Mostaru osnovan je 1978. godine kao
rezultat udružene inicijative vodećih stručnih i gospodarskih
čimbenika regije koja je proistekla iz naraslih potreba regije
za obrazovanjem visokoškolskih kadrova građevinske struke i
razvijanja znanstveno-istraživačkog i stručnog rada iz područja
građevinarstva. Fakultet je započeo s djelovanjem 1. rujna 1978.
godine, a službeno je registriran 11. svibnja 1979. godine
Rješenjem Privrednog suda u Mostaru broj U-1248/79. U vrlo
kratkom vremenu Fakultet se afirmirao i dokazao opravdanost
svoga formiranja i postojanja. Fakultet je postao i do današnjih
dana ostao nositelj znanstveno-istraživačke aktivnosti u
područjima građevinskog konstrukterstva, hidrotehnike,
geotehnike te komunalnog inženjerstva za ovu regiju. Na
Fakultetu studira oko 400 studenata, a nastavu izvodi 60
nastavnika i suradnika u stalnom radnom odnosu ili u svojstvu
vanjskih suradnika.
Fakultetom upravlja dekan i Fakultetsko vijeće čije su
nadležnosti definirane Statutom Građevinskog fakulteta.
Sve aktivnosti u vezi nastavnih planova i programa studija u
dodiplomskoj nastavi, usvajanja Statuta Fakulteta i drugih akata
o provođenju obrazovne djelatnosti, o izboru profesora i
suradnika u znanstvena i nastavna zvanja i sl. provodi
Fakultetsko vijeće uz suglasnost Senata Sveučilišta. Dekan se
bira natpolovičnom većinom tajnim glasovanjem članova
Fakultetskog vijeća, a izbor potvrđuje Upravno vijeće
Sveučilišta uz prethodnu suglasnost rektora Sveučilišta.
Prodekani se biraju natpolovičnom većinom članova Fakultetskog
vijeća na prijedlog dekana Fakulteta.
Svi akti o ustroju, organizaciji i upravljanju Fakultetom
usvojeni su na Fakultetskom vijeću uz suglasnost Senata, čime se
osigurava akademska autonomija Fakulteta što je temeljni
preduvjet za bavljenje znanstvenom i obrazovnom djelatnošću i
eliminaciju političkih utjecaja.
U komuniciranju i odnosima s okruženjem Fakultet je samostalan,
a veći dio međunarodne i međusveučilišne suradnje ide preko
zajedničkih tijela Sveučilišta, odnosno Ureda za međunarodnu
suradnju.
Od početka djelovanja Fakultet nastoji u svakom pogledu postati
dio jedinstvenog europskog visokoobrazovnog sustava i prostora.
Fakultetu predstoji, sukladno načelima i odredbama Bolonjske
deklaracije, izjednačiti svoje norme i standarde s europskim
normama i standardima u području visokog obrazovanja kako bi se
studenti mogli jednako kvalitetno obrazovati kao i njihovi
kolege na elitnim europskim fakultetima. |
. |
2. AKTIVNOST U NASTAVNOM
PODRUČJU |
. |
Od
akademske 2005./2006. godine nastava na Građevinskom fakultetu
kao i na cijelom Sveučilištu u Mostaru započela je po novom
sustavu usklađenom s načelima Bolonjske deklaracije. Taj je
sustav definirao trajanje preddiplomskog i diplomskog studija na
tri, odnosno dvije godine. Nakon završetka trogodišnjeg
preddiplomskog studija student stječe zvanje prvostupnika
građevinarstva, a nakon završetka dodatnog dvogodišnjeg
diplomskog studija stječe zvanje magistra građevinarstva. Novi
sustav školovanja usklađen s načelima Bolonjske deklaracije
omogućava našim studentima, a kasnije prvostupnicima i
magistrima građevinarstva, potpunu izjednačenost i sukladnost sa
studentima iz drugih europskih sveučilišta koja su započela s
novim sustavom obrazovanja. Također im omogućava prohodnost za
vrijeme studiranja unutar europskih sveučilišta i obrnuto,
prihvat studenata izvana u okružje našeg Fakulteta. Bitna je
činjenica i dobivanje istovrsnih kvalifikacija i diploma po
svršetku studija kao i na ostalim sveučilištima potpisnicima
Bolonjske deklaracije.
U sljedećem razdoblju nastava će se održavati najvećim dijelom
usklađena po svome programu s referentnim Građevinsko
arhitektonskim fakultetom Sveučilišta u Splitu, odnosno s
građevinskim fakultetima unutar Delta University iz Nizozemske i
ETH Zuerich iz Švicarske. Ova kakvoća i raznovrsnost usvojenih
planova i programa jamči u startu dobru podlogu za izrastanje
nastavnog procesa na razinu najeminentnijih europskih fakulteta.
Da bi se ostvario zacrtani nastavni proces cilj je omogućiti u
sljedećem dvogodišnjem razdoblju, a također i kasnije, što bolje
uvjete za održavanje nastave. Naravno, moramo se prilagoditi
postojećoj situaciji u ovome prijelaznom razdoblju i pokušati
zadržati ili čak povećati ionako veliki postotak realizacije
nastavnog procesa (od preko 90 % održanosti nastave) u
okolnostima kada imamo dosta teškoća s osiguranjem adekvatnog
prostora za kvalitetno održavanje nastave. Konačni plan
rješavanja prostornog problema detaljnije će se iznijeti u
nastavku.
Trenutačno je zaokruženo programsko, a najvećim dijelom i
kadrovsko rješenje preddiplomskog i diplomskog studija, a što se
tiče uvođenja poslijediplomskog studija još uvijek ne postoje ni
prostorni ni kadrovski uvjeti za početak poslijediplomskog
studija na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru. Dobra
je politika Fakulteta bila stvoriti vlastiti kadar slanjem na
poslijediplomske studije u Split, Zagreb i Skopje čime se stvara
vlastiti kvalitetan kadar. Kada se taj bazični kadrovski
potencijal konačno zaokruži u sljedeće dvije, tri godine tek će
se tada stvoriti preduvjeti za pokretanja vlastitog
poslijediplomskog doktorskog studija. S tim će se planom
vjerojatno razvijati i prostorno rješenje u budućnosti našeg
Fakulteta.
Predloženi plan uvođenja poslijediplomskog studija zasigurno je
puno realniji put nego umjetno povlačiti poteze koji bi
kvalitativno vratili unatrag Građevinski fakultet. Međutim,
naznačeni argumenti nas ne priječe da u što skorijem roku
izradimo plan i program poslijediplomskog studija ponovno se
rukovodeći modelima naših referentnih europskih fakulteta. Nakon
što se stvore odgovarajući prostorni i kadrovski uvjeti taj se
unaprijed pripremljeni program može vrlo lako realizirati.
Također i danas djeluje Povjerenstvo za nastavu sastavljeno od
dekana, prodekana za nastavu, asistenta za nastavu i
predstavnika studenata svih godina koje svakoga drugog tjedna
kontinuirano rješava preko Knjige nastave sve probleme i
nejasnoće vezane za nastavni proces i ostala područja
studentskog djelovanja. |
. |
3.
AKTIVNOSTI U STRUČNOM PODRUČJU |
. |
Na zavidnoj razini već sada egzistira stručna djelatnost
najvećeg broja nastavnog osoblja Građevinskog fakulteta
Sveučilišta u Mostaru. Sve katedre na Fakultetu imaju dostatan
broj stručnih poslova na kojima je angažirana većina djelatnika.
Međutim, ono što bi bilo značajno izmijeniti u sljedećem
razdoblju je selektivnost ovih poslova.
Naime, u okviru stručne djelatnosti potrebno je uvesti što više
znanstveno stručnih poslova i projekata koji bi pored
materijalne obogatili i znanstvene i stručne reference, kako
djelatnika na ovim projektima, tako i cijeloga Građevinskog
fakulteta. Potrebno je pokušati iskoristiti prigodu za
dobivanjem ove vrste poslova unutar privrede i javnih struktura
pošto Građevinski fakultet ne bi trebao imati konkurenciju u
ovim visokospecifiranim znanstveno stručnim projektima na našem
području.
Također u ovome segmentu treba ostvariti još veću suradnju s
tvrtkama iz privrede pošto se određeni broj stručnih poslova
može riješiti samo u suradnji sa specijaliziranim poduzećima.
Ovakva suradnja bila bi u interesu svih zainteresiranih strana.
I na kraju svakako ne treba zanemariti značenje stručnog rada u
ukupnom financiranju i uopće opstanku Fakulteta, jer značajan
dio ostvarenih prihoda od stručnih poslova osigurava neophodna
sredstva za plaće, opremu i izvođenje nastave. Na žalost ovaj je
segment neophodan u sadašnjoj strukturi unutar Sveučilišta i u
sadašnjem stanju u našem visokom obrazovanju. |
. |
4. AKTIVNOST U
ZNANSTEVENOM PODRUČJU |
. |
Okruženje na
Sveučilištu kao i u cijelom sustavu vrlo teško pruža mogućnosti
za aktivnim sudjelovanjem u znanstvenoj djelatnosti. Kadrovski,
materijalno i strukturalno ne može se ostvariti sustavno
znanstveno djelovanje na razini zapadnoeuropskih sveučilišta,
ali to ne umanjuje mogućnost šireg znanstvenog rada od strane
većine nastavnika i asistenata. Potrebno je iskoristiti još više
prilika koje pružaju natječajni znanstveni projekti u Bosni i
Hercegovini i inozemstvu, ali se prije svega potrebno još
značajnije uključiti u znanstveno istraživačke projekte u
suradnji sa znanstvenicima iz Hrvatske u okviru njihovih
redovitih aplikacija prema ministarstvu znanosti. To je jedan
neiskorišteni znanstveni prostor.
Naime, neophodno je da svaki nastavnik, asistent i znanstveni
novak sudjeluje u nekom znanstvenom projektu, piše znanstvene
članke, objavljuje radove u domaćim i međunarodnim znanstvenim
časopisima, sudjeluje u radu znanstvenih skupova i simpozija. I
one rijetke prilike što nam se same pružaju često se ne koriste.
Također je dobro da pored projekata znanstvenici već u prvoj
fazi svoga djelovanja započnu s pisanjem skripti, skupa zadataka
i nastavnih jedinica, a kasnije i knjiga. U svojoj profesorskoj
fazi potrebno je raditi na izdavanju znanstvenih knjiga, a zatim
i udžbenika. To bi bila obaveza svih sudionika u znanstvenom
procesu, a ujedno i uvjet za izbor u znanstveno nastavno zvanje.
Naime, pored većeg ili manjeg broja stručnih i znanstvenih
projekata problem je većine naših znanstvenika što vrlo malo
pišu i ne ostavljaju često traga o svome radu.
rađevinski fakultet Sveučilišta u Mostaru bez obzira na tešku
materijalnu situaciju na Sveučilištu mora ustrajati na
organizaciji znanstvenih događanja počevši od tradicionalnih
predavanja u okviru znanstvenih sati, preko okruglih stolova
organiziranih od strane svih katedri, pa sve do organiziranja
znanstvenih skupova, a kao kruna toga djelovanja bilo bi
organiziranje jednoga znanstvenog simpozija međunarodnog
karaktera što bi okrunilo znanstvenu aktivnost Fakulteta.
Inače, u proteklih godinu dana Građevinski je fakultet
sudjelovao u organizaciji brojnih znanstvenih skupova i
simpozija poput Prvog međunarodnog znanstvenog simpozija
''Blidinje 2005'', Međunarodnog znanstveno stručnog skupa ''Sto
godina nove crkve na Širokom Brijegu'', Znanstveno stručnog
skupa ''Dani fra Didaka Buntića'' u Gradnićima… Uvijek je bio na
raspolaganju skupovima sa znanstvenim predznakom i tim će putem
nastaviti i u sljedećem razdoblju. |
. |
5. AKTIVNOST U
PODRUČJU RJEŠAVANJA PROSTORNIH PROBLEMA |
. |
Građevinski
fakultet Sveučilišta u Mostaru je 2005. godine izradio idejno
rješenje prostora Kampusa Sveučilišta u Mostaru, prostora kojeg
pokrivaju ostali sadržaji Sveučilišta i njegovih jedinica kao i
prostora širenja Studentskog doma. Na temelju tog rješenja
Građevinski je fakultet dobio česticu unutar Kampusa Sveučilišta
pored Fakulteta strojarstva i računarstva.
Izrađeni su idejni i glavni projekti nove zgrade Građevinskog
fakulteta Sveučilišta u Mostaru koji bi u budućnosti zadovoljio
sve prostorne, stručne, znanstvene i nastavne aktivnosti
Fakulteta. Dobiveni su uvjeti za gradnju (lokacijska dozvola), a
trenutačno se čeka na dobivanje građevinske dozvole.
Financiranje izgradnje nove zgrade Građevinskog fakulteta
trebala bi omogućiti kreditna sredstva koja će Sveučilište u
Mostaru dobiti od HABOR-a (Hrvatske banke za obnovu i razvitak)
uz djelomično sudjelovanje vlastitih sredstava. Nova bi zgrada
od preko 4000 metara četvornih u potpunosti zadovoljila
prostorne potrebe našeg Fakulteta, a do finalizacije našeg
projekta nastava bi se trebala održavati po ustaljenom
višegodišnjem procesu uz minimalna ulaganja u sadašnji prostor
Fakulteta koji je u najmu od Grada Mostara. |
. |
6. AKTIVNOST
NA PODRUČJU RJEŠAVANJA FINANCIJSKIH PROBLEMA |
. |
Od ukupnih mjesečnih primanja koje Sveučilište u Mostaru dobiva
od svojih županijskih utemeljitelja Građevinski fakultet dobiva
oko 8.5 % (nakon što se odbiju svi zajednički troškovi
Sveučilišta). Ovaj iznos nije ni izbliza dostatan za pokrivanje
osnovnih potreba Fakulteta, pa čak ni za osnovne plaće stalno
uposlenih djelatnika. Kada se u osnovne troškove ubroje svi
doprinosi, zatim svi režijski troškovi, te honorari za suradnike
iz Bosne i Hercegovine i Hrvatske može se izračunati da
Građevinski fakultet dobiva samo polovicu sredstava potrebnih za
pokrivanje osnovnih mjesečnih troškova.
Opstanak Građevinskog fakulteta u očekivanju novog ustroja
fakulteta i Sveučilišta može omogućiti samo povećan broj
stručnih projekata kao i znanstvenih i znanstveno stručnih
studija. Na žalost, školarine i upisnine koje dobivamo od upisa
studenata su toliko male da se mogu zanemariti u ukupnom
godišnjem fakultetskom proračunu. Većina financijskih sredstava
i dalje je vrlo nesigurna i Fakultet je primoran egzistirati
''mjesec po mjesec''. |
. |
7.
ZAKLJUČAK |
. |
Na temelju naznačenog u prethodnim točkama može se zaključiti da
Građevinski fakultet Sveučilišta u Mostaru očekuje novo
razdoblje u nastavnom procesu usklađenom s novim sustavom
obrazovanja. Stručna aktivnost će se kao uvjet opstanka
nastojati zadržati na istoj razini, a u znanstvenoj aktivnosti
nužno je povećanje opsega djelovanja unutar svih znanstvenih
struktura Fakulteta kako bi se približili srednjoj razini
modernih europskih fakulteta.
Prostorni problemi bi se trebali riješiti u sljedećih nekoliko
godina izgradnjom novoga objekta sa svom popratnom opremom i
sadržajima unutar Kampusa Sveučilišta, a za goruće ekonomske
probleme na žalost ne postoji naznaka dugoročnog rješenja. Ako
bi se i zaokružila slika prihoda i rashoda u sljedećem
razdoblju, cjelovito rješenje financiranja Građevinskog
fakulteta, a i cijeloga Sveučilišta, nije moguće bez izmjene
položaja i statusa visokoškolskih ustanova u okviru
sveobuhvatnog ustroja obrazovanja i znanosti. Do tada nam
preostaje raditi i stvarati u okvirima moralnih, stručnih i
znanstvenih normi na čast i ugled našem Građevinskom fakultetu. |
. |
|
Dekan
Građevinskog fakulteta
Sveučilišta u Mostaru
|
|
. |
|