U četvrtak 8. lipnja 2006. studenti III i IV
godine studija, te jedan broj nastavnika i asistenata boravili su u
jednodnevnom posjetu gradilištima u Republici Hrvatskoj.
Prva postaja bila je gradilište mosta preko rijeke Cetine. Investitor ove
građevine su HRVATSKE CESTE d.o.o. ZAGREB, projektant je PROJEKTNI BIRO
KONSTRUKTOR d.o.o. SPLIT, izvoditelj KONSTRUKTOR INŽENJERING d.d. SPLIT, a
nadzor INSTITUT GRAĐEVINARSTVA HRVATSKE d.d. ZAGREB.
Ovaj će most biti spoj brze ceste, prometnog čvora na Bisku
i graničnog prijelaza s BiH u Kamenskom. Dovršetak konstrukcije mosta
predviđa se do kraja ove godine, a završni radovi u proljeće 2007. Most će
biti dugačak oko 200 i širok 11 metara. Most će biti lučnoga tipa, a raspon
njegova armiranobetonskog luka iznosit će 150 metara.
Domaćin na gradilištu bio nam je voditelj gradilišta Željko Ljutić, dipl.
ing. građ.
Most preko Cetine sedma je velika građevina koju vodi ovaj
mladi inženjer, iako ima tek nešto više od pet godina radnog staža. Ističe
da su sve to djela mladih Konstruktorovih ljudi, rezultat timskog rada i
uigrane ekipe.
Most će bit u sklopu buduće brze ceste Bisko-Kamensko, odnosno njene prve
dionice od čvora Akrapi do spoja na cestu D-60 u Čaporicama.
U njegovoj gradnji tvrtka KONSTRUKTOR INŽENJERING d.d. SPLIT primjenjuje
iskustva i tehnologiju s Masleničkog i mosta preko rijeke Krke. Riječ je o
gradnji luka konzolnim postupkom uz primarno pridržavanje vješaljkama,
odnosno sustavom vješaljki i zatega do spajanja luka. Nakon toga se grade
stupovi nad lukom. Pripreme su započete sredinom prošle godine, a glavne
radovi u prosincu. Prvi beton luka mosta postavljen je početkom siječnja, a
kompletan luk će se spojiti do kraja rujna, dok će se objekt potpuno
dovršiti u prosincu ove godine. No točan će datum dovršetka uvelike ovisiti
i o vremenskim uvjetima.
Druga postaja bila je gradilište vijadukta ''Bijakuša''.
Vijadukt je dugačak oko 330 m.
Nalazi se na poddionici Dugopolje-Bisko (dionica Dugopolje-Bisko-Šestanovac
auto-ceste Zagreb-Split-Ploče-Dubrovnik). Izvoditelj je VIJADUKT d.d.
ZAGREB.
Most ima 11 raspona od 30 metara.
U konstrukcijskom smislu to je armiranobetonski gredni most.
Glavna rasponska konstrukcija su predgotovljeni adheziono prednapeti nosači
oslonjeni preko poprečnih nosača na naglavnice (predgotovljene s
monolitizirajućim slojem debljine 30 cm). Kolnička ploča je armiranobetonska
spregnuta s nosačima i omnia pločama montiranim između nosača.
Donji ustroj su sandučasti stupovi temeljeni na temeljima samcima.
Prijelaz s vijadukta na priključne prometnice ostvaruje se preko
armiranobetonskih upornjaka s paralelnim krilima.
Most je u poprečnom smislu u dvostranom nagibu od 2.5 %, a u uzdužnom 1.5 %,
a po sredini je dilatiran.
Treća postaja bila je
gradilište jednog nasipa na istoj dionici čiji je bok osiguran
predgotovljenim armiranobetonskim pločama koje su pridržane sa zategama u
tlu. Radi se o francuskoj tehnologiji, u inženjerskoj praksi ovakve
građevine se nazivaju još i ''armirana zemlja''. Izvoditelj je VIJADUKT d.d.
ZAGREB.
Naime, nasip se izvodi u slojevima gdje se nabijanje slojeva
nasipa i postavljanje zatega u tlo obavlja po segmentima u dimenziji
predgotovljenih armiranobetonskih elemenata.
Ovakva građevina zamijenila je izvedbu vijadukta nad ovom
jarugom što je po tvrdnjama izvoditelja u prethodnim analizama pokazivalo da
se radi o jeftinijem rješenju.
Četvrta postaja bila je pogon za izradu predgotovljenih prednapetih nosača
tvrtke HERING d.o.o. Široki Brijeg. Pogon se nalazi u Dugopolju u Republici
Hrvatskoj iz kojeg se nosači transportiraju na građevine na auto-cesti koja
je bila odredište našeg posjeta.
Na kraju je u
blizini ovoga pogona za sudionike ove stručne ekskurzije organiziran ručak.
|